WOW!!

try la click =)

Thursday, April 15, 2010

tekanan darah tinggi vs stress

Assalamualaikum..Slamat pgi sume..nmpknye, sume org da tdo..aku je buang tebiat xtdo ag mase ni huhu..da nk kul 3 nih..klu aku tdo, msti mate aku bertambah bgkak sok..t da ase ngantok, aku kna tdo gak lol~..
 korg msti xbape caye kan??kemungkinan besar aku de drh tinggi..dewasa belia cun2 ag da de darah tinggi???euwww..yekk!!!

ai jumaat mgu lepas, aku g klinik..jeng3..tekanan darah aku 130..hmm..klu yg normal,90 cm2 la..doktor tekejut mase check aku, aku ag la tekejut kuang3..then, doktor ckp aku kna g spital, check darah..so, dengan semangat yg berkobar-kobar diiringi dayang nor fareha n dayang busyra, aku pom berangkat ke spital bp ai isnin smbil2 ponteng kelas pj ngeeee..yg sengalnye, aku xbleh pom nk check darah!!!kna ade surat la, ape la!!klu nk check darah utk tahu kite de sakit pe cmne???nk mntk surat dari sape??dr ketua kg??peguam?majistret?lawyar??ntah..aku pk cam xlogik plak..cmne ntah pengurusannye..aku bkn pekerja kt spital 2, so aku xtao la..pening aku..xkn nk wt medical check up pom xbley??tut...no komen..da jd cm2, aku mls da nk g spital..ngan nurse yg xmesra alam,bajet hot,pape ntah..

kang ni aku just pk positive je yg tekanan drh aku tinggi berkemungkinan besar sbb aku stress..ye!!aku sgt pasti,sbb stress..kang ni pom aku cuba nk relaks2kn minda aku, kepalotak aku, hati aku,jantung, usus, limpa bla bla bla...

aku de check kt tenet gak, de beberapa mnde penyebab kpd TDT ni..aku ase aku kt kategori
Hipertensi Primer – Ini membentuk sebahagian besar dari hipertensi-hipertensi. Punca  peningkatan tekanan adalah tidak diketahui. Akan tetapi, faktor-faktor risiko adalah :-
    v Sejarah hipertensi dalam keluarga.
    v Kegemukan.
    v Pengambilan garam dan alkohol yang melampau.
    v Merokok
    v Tekanan yang melampau.



Tanda-tanda dan Gejala-gejala

Biasanya, pada hipertensi primer atau esensial, tiada gejala-gejala yang dikesan sehinggalah komplikasi berlaku. Terdapat hanya satu cara untuk mengesan hipertensi iaitu dengan selalu memeriksa tekanan darah. Anda harus berjumpa dengan doktor anda jika anda mengalami mana-mana atau semua yang berikut :-
    v Tekanan diastolik melebihi 90mm Hg.
    v Pembengkakkan pada pergelangan kaki atau jari.
    v Tercungap-cungap.
    v Pandangan yang kabur.
    v Pendarahan di hidung yang sering berulang.
    v Sakit kepala yang berterusan.
 
  v Pening 

(sharing is caring : aku pat maklumat ni dr http://www.efarmasi.com.my/contents/selfcare/selfcare.asp?sfcrb=Tekanan%20Darah%20Tinggi.htm

 so, aku pk, no hal la klu aku xg check darah pom, ssh nk berkomunikasi ngn org2 kt spital ni..bek aku rawat diri aku sdiri..n tmn2 d sekeliling aku pom nmpknye cube utk rawat diri aku jgk..thanks u all..


pesanan utk diri sdiri : jgn tension2 ag, cube tenangkan diri, jgn sesakkn fikiran ngn mnde yg nta pape, hargai diri sndiri, pk dlu klu nk wt pape, slalu ngat org tersayang, my family, my chup, frends..

No comments: